Copenhagen One Star

En ny singlehand sejlads med start fra København arrangeret af Sejlklubben København, rundt Hveen, øst om Saltholm, ned til Køge og hjem igen, omkring 80 nm.
Sejladsen afvikles under uformelle og afslappede rammer med et minimum af hjælpere på vandet. En del flere hjælpere til middagen lørdag aften, både i kabyssen og i baren.

Denne sejlads er også uden handikapregel, kun i 5 fods klasser.
Det er første gang sejladsen sejles, denne gang med 15 deltagere. Men sejladsen fortjener langt flere deltagere. Distancen er overkommelig, der tusindvis af kompetente både/skippere i nabolaget og middagen lørdag aften er yderst social.
Op til starten fredag kl.18:00 var der lovet fine vindforhold, 20-25 knob fra østlige retninger. Vejmeldingen holdt fint hele vejen rundt.

Jiib 0 rullet ud fra starten og Hveen’s nordvest rev blev rundet efter 75 minutter. The Beast var forreste båd med 5-6 minutters forspring. Efter NV-revet var der bidevind til der kunne der holdes op mod Saltholm. Vinden var stabil omkring 15-20 knob indtil vi kom på højde med Malmø. Der kom der en del hårdere pust op til omkring 27 knob. Jeg havde stadig et komfortabelt forspring da jeg faldt af mod Øresundsbroen 22:47. Jeg tøvede lidt med spileren i de kraftige pust indtil jeg havde passeret broen, da jeg ikke ville risikere at miste kontrollen over båden mellem stengrunde og bropiller.
Op kom den lille kyllingespiler på 85 kvm og båden fløj afsted under fin kontrol i den mørke aften, farten var aldrig under 10 knob.
Den fløj desværre lidt den forkerte vej, 15-20 grader for højt og for meget sydover.
Da jeg trak spileren op af kahytten, forbi kortplotteren, havde sejlet desværre plantet et ekstra waypoint lidt øst for Bøgeskoven. Det opdagede jeg først efter en times tid, fordi jeg var travlt optaget med at sejle båden og nyde sejladsen. Der var ikke andet for end at få bommet rundt og komme mod den røde blinkbøje ved Køge. Der rundede jeg ca. 20 minutter før båd nr. 2, som var enten en X 34 eller en Seascape 27. Fejlen havde nok kostet 10-20 minutter.
Der lå et frisk kryds til Dragør forude, 20-25 knobs vind lige i tuden. Med et reb i storen og max fokken gik det rigtig fint. Bådfart omkring 6,5 knob, faktisk så hurtigt at jeg valgte at tage lidt af farten af ved at pege lidt højere. VMG’n faldt 0,2-0,3. Med det var mere skånsomt mod besætning og båd. Det til trods øgede jeg konstant fra de øvrige både. Den grønne kost ved Dragør blev rundet 5:06 i det tidlige daggry. Derfra var det bare at sejle noget foran for tværs tilbage mod København og drive i mål på en komfortabel lænser uden gennaker. I mål kl. 6:33, knap en time før de nærmeste forfølgere. Fint nok fejlnavigationen og den meget konservative sejlads taget i betragtning.
Jeg var yderst tilfreds med den gode fart på krydset i den friske vind og den lidt ujævne havoverflade. Båden er også meget tør at sejle, både på krydset og under spiler sejladsen. Næsten ingen spray i cockpittet og stævnen satte sig aldrig hårdt ned i bølgerne.
Og der er stadig mere at hente, for også under denne sejlads havde jeg motoren/foldepropellen nede. Jeg må arbejde på en løsning, så jeg få den op ude på vandet.

Næste stop Sjælland Rundt på torsdag.